Playa del Carmen

Reiservaring: half jaar Mexico

Voor mijn studie heb ik een half jaar stage gelopen in Mexico. Het land van tequila, sombrero en borrito’s. Alhoewel veel mensen een bepaald vooroordeel hebben over dit land, kan ik het tegendeel daarvan bewijzen. Mexico is in één woord geweldig.

Via mijn school kreeg ik de mogelijkheid om bij Maroma Hotel te solliciteren, hier zou ik dan als receptioniste in de spa komen te werken. Na een vlucht van acht uur kwam ik aan in het prachtige resort. Tijdens mijn reis heb ik een blog bijgehouden op waarbenjij.nu.

31 augustus 2013
DSC08840Na een lange weg te hebben afgelegd sloegen we af, gingen door een bewaakte poort en reden twee kilometer door de jungle. Verhalen worden dus ook werkelijkheid. Hagedissen lopen hier ook gewoon los rond, heb er al een paar gespot, en tot mijn grote angst ook slangen.. Toen we bij de hoofdingang van het resort aankwamen, kon ik maar aan een ding denken.’WAUW!’ Door een opening van de ingang is gelijk de blauwe zee met witte stranden te zien, super mooie zwembaden en accommodaties, echt super. We werden gelijk heel gastvrij ontvangen met uiteraard een tequila cocktail. Toen is er een uitgebreide rondleiding gegeven en de ene verbazing viel in het andere. Ons appartement, dat wordt gedeeld met drie andere meisjes, is super groot en hebben allemaal een tweepersoonsbed. Er wordt drie keer per dag voor ons gekookt en de was wordt voor ons gedaan. Wat wil een mens nog meer?”

Na een paar dagen settelen was het tijd om aan de slag te gaan. Ik werd ingewerkt als receptioniste en ik moest werkzaamheden vervullen als: gasten ontvangen, reserveringen inplannen en masseurs instrueren. Daarnaast hielp ik zo nu en dan de manager van de spa met het bestellen van producten. Ik werkte zes dagen in de week en wanneer ik een dag vrij had ging ik op pad. De omgeving is prachtig en er is zo ontzettend veel te beleven en te zien.

1 september 2013
“Gister vroegen we ons af wat nou eens vandaag eens zouden gaan doen. Daaruit kwam een lekkere strandwandeling maken en daarna zouden we wel zien. Echter is dit er niet helemaal van gekomen, we waren nog geen tien meter op het strand en we werden uitgenodigd om mee te gaan snorkelen bij het een na grootste koraalrif van de wereld; aan de kust van Punta Maroma. En dan ook nog voor niks! Hier konden we natuurlijk geen nee tegen zeggen. Na een korte uitleg zijn we vertrokken met de speedboot naar het rif. Full-speed varen over de mooie Caribische Zee en als je om je heen kijkt zie je alleen maar sprookjesachtig blauw water en mooie witte stranden. Nadat we op de bestemming waren aangekomen konden we gelijk het water in en voor 40 minuten rondzwemmen bij het koraal. Zelf had ik nog nooit gesnorkeld, dus ik wist ook niet wat ik kon verwachten. Nou ik kan je vertellen, het is best raar als je het water inspringt en je gelijk 20 tropische vissen voor je neus, onder je, boven je en naast je ziet zwemmen. Grote vissen, blauwe vissen, gestreepte vissen, een bomvis, van alles. Ook hebben we twee kreeften gezien. Het water is zo helder dat je makkelijk de bodem kan zien en je mag hier ook naar toe duiken. Dat was echt super gaaf. Helaas ging de tijd veel te snel en moesten we al weer terug. Op de terugweg vroeg ik of ik mocht varen, wat geen probleem was. Het is toch wel een hele ervaring om zo een speedboot te mogen besturen op zo een mooie locatie en op die snelheid. Deze hele ervaring is echt te mooi om nooit te vergeten”.

27 september 2013
DSC08940“De volgende ochtend ben ik heerlijk wakker geworden en lekker een Mexicaans restaurantje binnengestapt voor een verse jus en een baguette. Heerlijk! Toen naar de boot gelopen die naar Cozumel vaart en een twee uur durende snorkeltour geboekt. De reis naar Cozumel alleen al was al super gezellig. Tijdens het varen kwam er een bandje die Latijnse live muziek ging spelen, dus de sfeer zat er al gelijk goed in. Eenmaal aangekomen op Cozumel ben ik gelijk wezen snorkelen. Dit blijft toch echt telkens weer mooi, die onderwaterwereld. De vorige keer bestond mijn snorkeltour meer uit koraaluitzichten en we gingen minder diep, maar dit keer snorkelden we bij een rif die veertien meter diep was en waar ook verschillende gebouwachtige voorwerpen waren. Daarna lekker typisch Mexicaans geluncht en het strand opgezocht. Dit kleine strandje was echt een paradijsje. Super mooie zee, witte stranden, rotsen, het kon niet beter. Lekker op een ligbedje gesetteld en het zonnen kon beginnen. In de avond heb ik weer bachata les gehad, wat in het begin wel goed ging maar later werd het lastiger. Maar daarna heeft de instructeur het nog maar even een keer uitgelegd. Daarna nog even gekeken naar de dansende mensen onder het genot van een heerlijke mojito!DSC08995c Vanochtend zijn Wendelieke en ik vroeg opgestaan om lekker een rit te paard over het strand te maken. Dit was echt super gaaf. De ranch is van een Duitse vrouw, die echt super zorgzaam is voor de beestjes. Alle paarden zijn gered uit barre omstandigheden en worden door deze ranch opgevangen. De rit zelf was ook echt prachtig. Eerst een stuk door de jungle gelopen en af en toe een plas door moeten lopen, vanwege het vele regenen en de rest van de tijd op het strand met ook een pauze om even wat te drinken en te eten”.

Activiteiten
Naast de bovenstaande activiteiten heb ik nog veel meer gedaan. Ik heb bijvoorbeeld een heerlijke dag doorgebracht op het schilpaddenstrand van Akumal, de Maya ruïnes bezocht in Tulum en avontuurparken ontdekt. Playa del Carmen is een heerlijk lokaal dorpje, dat nog niet zo toeristisch is als Cancun. Je kunt er heerlijk eten bij een strandrestaurantje of op de lange boulevard 5 Avenida Norte. ’s Avonds is er genoeg te doen. Je kunt cocktails drinken bij kleine lokale barretjes of naar de uitgaansstraat, waar grote clubs zich hebben gevestigd. Om een idee te geven wat je allemaal kunt doen in Playa del Carmen heb ik hier een overzicht voor jou gemaakt!

Lokale bevolking
Ik vond het heerlijk om tussen de lokale bevolking te werken, de Mexicaanse cultuur te leren kennen en nieuwe plekken te ontdekken. Samen met locals een kopje koffie gaan drinken bij de leukste verborgen cafés en tot in de late uurtjes salsa dansen op het strand. Mexicanen zijn super gastvrij en je bent altijd bij hen welkom. Ze helpen je met alles en als je iets wil weten staan ze gelijk voor je klaar. Zo schreef ik op 6 december: “Ondanks alle feesten en leuke avonden moet er natuurlijk ook gewerkt worden, ongeveer 50-55 uur per week, dus dat staat natuurlijk ook op de planning. Gelukkig vermaak ik me heel erg op mijn werk met mijn collega´s en gaat er geen dag voorbij zonder buikpijn te hebben van het lachen”.

Ben je benieuwd geworden naar het stagebedrijf? Kijk dan op de website. Of wil je juist weten wat het kost om een half jaar in het buitenland stage te lopen? Lees dan dit artikel.