Nina Schols

Reiservaring: 5 weken Balkan

Toen mijn vriend en ik terugkwamen van onze reis, vroeg Ilse of ik er een stukje over wilde schrijven. Natuurlijk wilde ik dat! Vanwege de drukte rondom verhuizen en de universiteit is het er steeds niet van gekomen. Maar, hier zit ik dan, mijmerend over de mooie plekken, leuke mensen en het lekkere weer.

Hoe we erop kwamen, weten zowel mijn vriend als ik nog steeds niet, maar onze reis was naar de Balkan. We hebben in totaal zes landen bezocht: Bulgarije, Macedonië, Albanië, Montenegro, Bosnië en Herzegovina en tot slot Servië. We hadden van tevoren geen enkel idee wat ons te wachten stond. Reisblogs over deze landen waren er tot onze verbazing minimaal, maar familie en vrienden benadrukten alleen maar dat we voorzichtig moesten zijn, omdat de regering en politie ontzettend corrupt kunnen zijn en de mensen onvriendelijk. Over dat eerste valt wat te zeggen, maar de lokale bevolking is de meest vriendelijke die je ooit zult ontmoeten. Of ze nou Engels spreken of niet, ze doen er alles aan om je te helpen.

Bulgarije
Nina ScholsOnze reis begon in Sofia, Bulgarije, omdat je daar met WizzAir extreem goedkoop heen kon vliegen. Ik ben misschien niet de juiste persoon om over deze stad te vertellen, want ik ben verliefd geworden op deze bestemming. Het is een middelgrote stad, die toch groots aanvoelt. Een goede tip is om als je er bent, gewoon te gaan lopen. Denk je dat je door een achterbuurt loopt met aftandse gebouwen, maar dan loop je een hoek om en staat daar een prachtig monument. En aanrader is de Alexand Nevski kathedraal, in het midden van de stad. Goed om te weten dat in Bulgarije het ja- en nee knikken is omgedraaid!

NaNina Schols een paar heerlijke dagen in Sofia gingen we met de bus naar Skopje. Een handige tip als je van plan bent te gaan reizen door de Balkan, is dat de bus het goedkoopste en betrouwbaarste openbaar vervoersmiddel is! Vanuit ons hostel gingen we opzoek naar het centrum. We liepen langs ontzettend vervallen gebouwen, tot we een hoek om liepen en daar ineens een boog ‘à la de Arc de Triomphe’ stond. En wanneer je daar onderdoor loopt, kom je op een prachtig plein met nieuwbouw in de stijl van de Griekse Oudheid. Toen wij er waren, waren alle ‘monumenten’ ondergekalkt met verf. Na een gesprek met een van de locals kwamen we er achter waarom: Macedonië en Griekenland hebben ruzie over waar Alexander de Grote is geboren. Om met Griekenland te kunnen wedijveren, laat de regering nieuwe gebouwen bouwen. Omdat de rest van Skopje ontzettend vervallen is en de overheid alleen maar geld uitgeeft aan nieuwbouw in plaats van de bestaande gebouwen te renoveren, had de bevolking uit protest die gebouwen besmeurd met verf. Ee mooie plek om dit contrast te bekijken is vanuit het fort, vlak buiten het centrum, waar je kunt uitkijken over de hele stad.Nina Schols

Macedonië
Vanuit Skopje vertrokken we naar Ohrid, een plaatsje in Macedonië aan een prachtig meer: Lake Ohrid. Verder heeft Ohrid ook een ontzettend mooie Old Town en een prachtig fort, beide zijn zeker de moeite waard om te bezoeken. Loop vooral ook langs het meer met zonsondergang, of vaar mee op een boottocht om de hele baai te verkennen.

Albanië
Na een paar dagen genieten in Ohrid, vertrokken we naar de hoofdstad van Albanië: Tirana. Dat was naar mijn gevoel de minste plek van allemaal. Het was leuk om een middagje door de stad te slenteren, maar voor de rest was er eigenlijk niks te beleven. Wel sliepen we in het meest schattige hotel, in een kamer mét balkon, waar je ’s avonds de zonsondergang geweldig kon zien. Na veel actieve dagen namen we een paar dagen rust in de badplaats Durrës. Dit is een van dé vakantieplaatsen voor de Albanezen zelf. Je huurt twee strandstoelen met parasol voor €4 per dag. Er komen heel veel strandverkopers langs met snoep, ijs, fruit, zonnebrand en sigaretten. Je hoeft je stoel dus niet te verlaten, behalve om een duik te nemen in zee!Nina Schols

Montenegro
Daarna was het tijd voor land nummer vier: Montenegro. Wij kozen ervoor om naar Ulcinj en Kotor te gaan. Ulcinj is een kustplaats met een strand van tien kilometer, een schattig binnenstadje en (alweer) een prachtig fort, waarop je een prachtig uitzicht hebt over de zee. Kotor is de grootste plaats aan de baai van Kotor. We hebben daar een kano gehuurd, en een dag uitgetrokken om daarmee de baai te ontdekken. Ook heeft Kotor een kasteel ruïne, bovenop een berg. Het is een hele klim, maar het uitzicht, vooral met zonsondergang is echt geweldig!

Bosnië en Herzegovina
Nina ScholsHierna gingen we naar Bosnië en Herzegovina. We bezochten ook daar twee plaatsen, Mostar en natuurlijk Sarajevo. Mostar is echt een aanrader om een dag heen te gaan! De brug van Mostar staat op de UNESCO-werelderfgoedlijst, ’s middags kun je er mensen vanaf zien duiken! Sarajevo was ook ontzettend indrukwekkend en ik raad je vooral ook aan om naar het museum over de oorlog in Sarajevo te gaan. Maar ook als je een stukje buiten het centrum gaat lopen, zie je veel sporen van de oorlog: afdrukken van kogels en granaatscherven zijn daar nog steeds in veel muren van huizen te zien.

Servië

Voordat we naar huis gingen, hadden we nog een plaats op ons lijstje staan: Belgrado, de hoofdstad van Servië. Dit was veruit de meest moderne stad van allemaal en tevens met het beste uitgaansleven! Ook hier is een fort, vanaf waar je uitkijkt over de Donau en over het nieuwe gedeelte van Belgrado. Het oude en het nieuwe gedeelte zijn verbonden door twee bruggen. Als je daar ’s avonds overheen loopt, zie je alle lichtjes van de stad!NIna Schols

Al met al was het een onverwacht mooie reis en hebben we ontzettend veel lieve mensen ontmoet. Vooral omdat we geen idee hadden wat we moesten verwachten, was het echt een waanzinnig avontuur! We hebben alles met de bus gedaan en (zo veel mogelijk) in hostels geslapen. Inclusief vliegtickets, vervoer, overnachtingen en andere uitjes voor vijf weken waren we 1400 euro per persoon kwijt. Hier moet ik wel bij vertellen dat het veel goedkoper kan, want we sliepen niet op slaapzalen maar op tweepersoonskamers én we zijn iedere avond uit eten
geweest!

Ik hoop dat dit stukje jullie zin geeft om, net als ons, dit mooie, voor het grootste deel onontdekte, stukje Europa te gaan bezoeken!

Liefs, Nina

Wil jij ook jouw reisverhaal delen? Stuur dan een mailtje naar ilse@4btravellers.nl